تاریخ انقضا گرده گل و نحوه نگهداری از گرده گل

 


اگر گرده گل در مصرف روزانه افراد قرار گیرد یا قرار باشد از آن در یک دوره درمانی مورد استفاده واقع شود، یک بسته گرده خیلی زود تمام شده و نیاز به بررسی تاریخ انقضا نیز نخواهد بود.گرده گل یک ماده شگفت انگیز تولید شده توسط زنبور عسل است. این ماده می تواند برای درمان بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. با این حال نگهداری از گرده گل برای اینکه تاریخ انقضای آن را به تاخیر بیندازیم، اهمیت بسیار زیادی دارد. تعیین تاریخ انقضای گرده گل کمی پیچیده به نظر می رسد؛ چرا که کاملا وابسته به نوع فرآوری گرده توسط زنبور دار و نوع نگهداری مصرف کننده است.

در نتیجه از دو منظر باید در مورد تاریخ انقضای گرده گل صحبت شود. بخشی از صحبت با زنبورداران است که باید تلاش کنند گرده را به گونه ای فراوری کنند که تا جای ممکن دیرتر دچار آسیب شود. بخش دیگری از صحبت نیز با مصرف کنندگان است که بسته بندی های گرده گل را خریداری می کنند و می خواهند آن را مورد مصرف قرار دهند.

آیا گرده گل تاریخ انقضا دارد؟
برخی با توجه به این باور صحیح که عسل طبیعی هیچ گونه تاریخ انقضایی ندارد، عنوان می کنند که تمامی فرآورده های تولید شده توسط زنبور عسل تاریخ انقضا ندارند! جالب است بدانید که یکی از مهم ترین فرآورده های زنبورعسل یعنی ژل رویال، از فسادپذیر ترین مواد موجود در روی زمین است. به گونه ای که این ماده اگر در مدت زمان کوتاهی در دمای بالای صفر درجه قرار گیرد، خیلی سریع خاصیت خود را از دست داده و فاسد می شود.

گرده گل چنین حساسیتی ندارد و می تواند مدت زمان زیادی را سالم باقی بماند. با این حال امکان خراب شدن گرده گل نیز وجود دارد.یکی از بیماری های زنبور عسل که در برخی کندوها شایع می شود، بیماری کپک گرده است. این بیماری به دلیل وجود نوعی باکتری ایجاد می شود و باعث کپک زدن گرده درون خود کندوی زنبور عسل خواهد شد. این نکته نشان دهنده این است که گرده گل درون کندو نیز ممکن است با آسیب مواجه شود. در نتیجه بهتر است با استفاده از روش های نگهداری صحیح تلاش کنیم تا این ماده تا جای ممکن دیرتر فاسد شود.

نقش زنبوردار در تعیین تاریخ انقضا گرده گل
زنبورداران نقش اساسی در تعیین تاریخ انقضای گرده گل دارند. در واقع نوع فرآوری، زمان فرآوری و میزان نگهداری گرده گل در انبار، تعیین کننده اساسی برای میزان باقی ماندن گرده گل به صورت سالم خواهد بود. در واقع زنبوردار باید تلاش کند تا جای ممکن گرده گل را به صورت تازه فرآوری کرده و سپس بدون اینکه زمان زیادی از جمع آوری گرده ها و فرآوری آن بگذرد، بسته بندی و روانه بازار کند. تنها در این صورت است که خواص گرده گل می تواند برای مصرف کننده باقی بماند.
همان طور که می دانید گرده گل یک ماده مرطوب است که درون آن آب زیادی وجود دارد. در نتیجه امکان فاسد شدن این ماده بسیار زیاد خواهد بود. انواع مختلفی از باکتری ها و آلودگی ها می توانند به گرده گل نزدیک شده و آن را دچار فساد کنند. برای کاهش آسیب های میکروبی به گرده گل و همچنین فاسد شدن یا کاهش خواص آن، گرده گل را در زمان فراوری خشک می نماید.

در زمان فرآوری گرده گل درصد آب گرده ممکن است به زیر ۱۰ درصد کاهش پیدا کند. البته تحقیقات نشان داده که اگر گرده خشک شده زیر ۸ درصد آب داشته باشد، ممکن است مشکلاتی را برای مصرف ایجاد نماید. در نتیجه به طور کلی زنبوردار باید به صورت استاندارد گرده گل را خشک کرده و سپس برای ارائه به بازار آماده کند.

مورد بعدی که نقش مهمی برای تعیین تاریخ انقضای گرده گل وجود دارد این است که این فراورده در چه نوع بسته بندی نگهداری می شود. بسته بندی خوب و استاندارد، به ماندگاری بیشتر کمک می کند. به همین علت است که در بسته بندی های مناسب، گرده گل بیشتر دوام می آورد.

به طور کلی زنبورداران باید تلاش کنند تا با استفاده از راهکارهای مختلف از کیفیت فراوری و ماندگاری بیشتر گرده گل اطمینان پیداکنند. حتی اگر مصرف کننده تمامی شرایط مد نظر را به خوبی رعایت کند، اما نوع بسته بندی و میزان خشک کردن گرده گل در زمان عرضه به بازار مناسب نبوده باشد، گرده خیلی زود خراب می شود.

نقش مصرف کننده در تاریخ خراب شدن گرده
اگرچه بر روی بسته بندی گرده گل اصولا تاریخ انقضا آن زده می شود، اما این تاریخ انقضا کاملا به روش نگهداری مصرف کننده در منزل وابسته است. برای مثال اگر شما کرده گل را در معرض آفتاب قرار دهید، قطعا خیلی زود باید منتظر فاسد شدن آن یا کاهش خواص مختلفی که در گرده گل وجود دارد، باشید. در نتیجه باید به نکات مختلفی برای نگهداری گردد توجه کنید.

اولین نکته ای که باید مورد توجه قرار دهید، نگهداری گرده گل در یخچال است. اگر گرده گل را در یخچال نگهداری کنید، امکان فاسد شدن آن به شدت کم شده و ممکن است تا ماه ها بعد از تاریخ انقضای درج شده بر روی بسته بندی نیز مورد استفاده قرار گیرد. البته این به شرطی است که نوع بسته بندی به گونه ای باشد که رطوبت درون یخچال وارد بسته بندی گرده گل نشود.

دمای محیط نیز نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار دهید. به طور کلی گرده گل در محیط های گرم خیلی سریع دچار آسیب شده و ممکن است از بین برود. تا جای ممکن گرده گل هایی را که از بسته بندی خارج می کنید در محیط های گرم قرار ندهید. اگر از گرده گل در طبخ غذاهای مختلف استفاده کرده اید، پس از مصرف، مابقی آن را دوباره درون یخچال قرار دهید تا از فاسد شدن آن جلوگیری به عمل آید.

عدم باز ماندن درب بسته بندی گرده گل و همچنین قرار نگرفتن در معرض نور مستقیم خورشید از جمله اقداماتی است که شما باید به عنوان مصرف کننده به آن توجه داشته باشید. در این صورت می توانید حتی بسیار بیشت از تاریخ درج شده بر روی بسته بندی، از این ماده نگهداری کنید.
 

اگر زنبوردار هستید یا اگر مصرف کننده گرده گل هستید، بهتر است به نکاتی که در این مطلب به آن اشاره شد توجه داشته باشید. تنها در این صورت است که می توانید نگهداری از گرده گل را به بهترین نحو ممکن انجام دهید تا زمان انقضای آن به تاخیر بیفتد. البته اگر گرده گل در مصرف روزانه افراد قرار گیرد یا قرار باشد از آن در یک دوره درمانی مورد استفاده واقع شود، یک بسته گرده خیلی زود تمام شده و نیاز به بررسی تاریخ انقضا نیز نخواهد بود.